PEDAGOG SZKOLNY
"Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy:
cieszyć się bez powodu,
być ciągle czymś zajętym
i domagać się ze wszystkich sił,
tego, czego się pragnie."
Paulo Coelho
Kilka słów o sobie
Mgr Katarzyna Warzecha, pedagog szkolny. Ukończyłam studia wyższe Pedagogiczne, w Wyższej Szkole Pedagogiczno – Filozoficznej „Ignatianum” w Krakowie, o specjalności pedagogika społeczno – opiekuńcza i opiekuńczo – wychowawcza. Na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Śląskim osiągnęłam kwalifikację teologiczne do nauczania religii. Obecnie jestem w trakcie studiów magisterskich teologicznych. Uzyskałam też kwalifikacje do nauczania logistyki i spedycji w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej. Cały czas doskonale swój warsztat pracy i swoje kwalifikacje, by jak najlepiej wykonywać swoją pracę, która nie jest zadaniem…ale moją PASJĄ.
Pedagog szkolny pełni funkcje:
- koordynatora ds. bezpieczeństwa w szkole
- koordynatora realizowanych w szkole programów wychowawczych i profilaktycznych
- koordynatora pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole
Głównym partnerem w pracy pedagoga szkolnego jest UCZEŃ
Czego oczekuje uczeń w kontaktach z pedagogiem, o czym najczęściej chce rozmawiać?
Wśród poruszanych problemów najczęściej znajdują się:
• trudności w nauce
• trudności wynikające z braku akceptacji przez grupę rówieśnicza
• kłopoty osobiste i rodzinne
• nieumiejętność podporządkowania się normom i zasadom obowiązującym w szkole.
Uczniu zwróć się do pedagoga gdy:
• czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny
• nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem
• masz problemy rodzinne
• chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem
• chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób
• masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić
Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Czego masz prawo oczekiwać decydując się na rozmowę z pedagogiem szkolnym?
• całkowitej dyskrecji, wszystko o czym powiesz zostanie na zawsze Twoje, nawet jeżeli czasem pedagog będzie cię namawiał do poszerzenia grona wtajemniczonych to decyzja i tak będzie należała tylko do Ciebie.
• życzliwej uwagi, niezależnie od tego z jaką sprawą zwrócisz się do pedagoga.
• otrzymasz za to informację na temat swojej sytuacji i propozycję pomocy.
Rodzicu zwróć się do pedagoga, gdy:
• niepokoi Cię zachowanie dziecka
• zauważasz u dziecka problemy w uczeniu się
• chcesz porozmawiać o dziecku i twoich z nim relacjach
• potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
• masz pytania i nie wiesz do kogo zwrócić się po pomoc
• znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
ZAPRASZAM, POSTARAM SIĘ POMÓC!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W różnych sytuacjach prowadzimy wewnętrzną rozmowę z samym sobą. Treść tego monologu pokazuje sposób w jaki traktujemy samego siebie, a powtarzane teksty wpływają na zachowanie jak samospełniające się przepowiednie. Dlatego powinniśmy myśleć o sobie pozytywnie. Pozytywne zdania na własny temat dodają siły, sprzyjają rozwojowi, radzeniu sobie w sytuacjach trudnych. Oto niektóre z nich:
- jestem wartościowym człowiekiem
- mam prawo czegoś nie wiedzieć
- cokolwiek mnie spotka, potrafię się z tym uporać
- jestem w porządku
- jestem w porządku nawet wówczas, gdy niektórym osobom się nie podobam
- jestem ważny
- jestem dokładnie tak samo ważny jak inni ludzie
- mam wiele mocnych stron
- nie muszę być doskonały
- mam prawo do popełniania błędów
- to, że czegoś nie wiem, nie potrafię nie umniejsza mojej wartości jako człowieka
- wiele mnie to kosztowało, ale zrobiłem to, za każdym razem idzie mi lepiej.
Do pozytywnego myślenia o sobie zachęca
Katarzyna Warzecha (pedagog szkolny)