Ja decyduję - życie i innych szanuję
Raport z programu Ja decyduję - życie i innych szanuję dla kl. 4-7
Link na Padlet dla SP4 w Jaworznie
Czat dla uczniów 24 na dobę - w razie pytań, problemów, chęci rozmowy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Warsztaty profilaktyczne "Ja decyduję - życie i innych szanuje"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CHARAKTERYSTYKA PLANOWANYCH DZIAŁAŃ
Przeprowadzenie cyklu warsztatów profilaktycznych.
Na cykl składają się 3 spotkania warsztatowe dla każdej klasy. Każdy warsztat trwa 90 minut i jest przeprowadzany w klasach do 30 uczniów. Każdy z uczniów biorący udział w warsztacie otrzyma także silikonową bransoletkę z napisem #profilaktyka pozytywna
1. Uzależnienia
W czasie trwania warsztatów uczniowie:
- definiują termin i mechanizmy powstawania uzależnienia;
- uświadamiają sobie negatywne skutki przyjmowania używek czyni w ludzkim organizmie;
- poznają fakty i mity związane z przyjmowaniem różnorodnych używek, jednocześnie kształtując postawę asertywną i zdrowy styl życia.
Oczekiwany efekt – uczeń:
- definiuje termin uzależnienia
- poszerza wiedzę odnośnie szkodliwości używek
- kształtuje postawę asertywności
- utrwala zasady zdrowego stylu życia
2. Przemoc rówieśnicza W trakcie trwania warsztatów uczniowie:
- zapoznają się z tematyką przemocy i poznają jej rodzaje
- opracowują własne sposoby pokonania problemu przemocy i zjawisk jej towarzyszących
- uświadamiają sobie negatywne skutki stosowania przemocy
- poznają alternatywne metody rozładowania negatywnych emocji
- kształtują postawę wolną od zachowań agresywnych
Rozwijanie umiejętności - uczeń:
- definiuje termin przemocy i rozróżnia jej rodzaje
- uświadamia sobie negatywne skutki stosowania przemocy
- samodzielnie generuje możliwości rozwiązania problemu przemocy
- nabywa umiejętność skutecznego reagowania w przypadku doświadczania przemocy
- opisuje alternatywne sposoby ekspresji emocji i rozładowania frustracji
3. Radzenie sobie z konfliktami W czasie trwania warsztatów uczniowie:
- definiują termin konfliktu oraz przedstawiają znane im style jego rozwiązywania;
- uświadamiają sobie, iż nie każdy sposób wyrażania emocji jest odpowiedni;
- analiza różnorakich podstaw powstania konfliktów, prezentując skuteczne sposoby dochodzenia do kompromisu czy porozumienia
Oczekiwany efekt – uczeń:
- wymienia sytuacje wywołujące stres i konflikty,
- nazywa i opisuje poszczególne emocje,
- definiuje znane mu strategie radzenia sobie z codziennymi trudnościami,
- poznaje nowe metody rozładowywania emocji,
- poznaje i stosuje alternatywne metody rozwiązywania konfliktu,
- kształtuje umiejętności negocjacyjne,
- kształtuje umiejętność pracy w grupie
Dodatkowo każdy z uczestników warsztatów otrzyma modny gadżet w postaci silikonowej bransoletki z napisem #profilaktyka pozytywna nawiązującej do ogólnopolskiej akcji promującej zdrowy styl życia bez używek oraz rozwój zasobów chroniących. Uczniowie mogą dołączyć do internetowej społeczności i wzajemnie inspirować się do pozytywnych działań:
https://www.facebook.com/profilaktykapozytywna